ponedjeljak, 31. listopada 2016.

Poduka o razvodu i terapijska obiteljska medijacija u rješavanju sporova među roditeljima

Pomoć pri izradi Planova roditeljstva
Objavljeno 02. rujna 2012.
Kad se radi o rješavanju pitanja zajedničkog roditeljstva, programi i usluge poput poduke o razvodu i terapijske obiteljske medijacije puno su više od načina za rješavanje sporova. To su ponajprije vitalne intervencije koje bi prvenstveno trebale poslužiti roditeljskoj prilagodbi potrebama djece i njihovim "najboljim interesima".
Može se pomoći i pomaže se parovima u visoko-konfliktnom razvodu. To se čini intervencijama poput poduke o razvodu, obiteljske medijacije, obiteljske terapije i koordinacije roditeljstva i, s protekom vremena, da bi se postiglo prijateljske roditeljske dogovore. Danas ćemo analizirati korištenje poduke o razvodu i terapijske obiteljske medijacije; u svojem ću se sljedećem tekstu fokusirati na obiteljsku terapiju i koordinaciju roditeljstva nakon razvoda, kao na ključne intervencije koje roditeljima pomažu razdvojiti svoje prijašnje bračne nesuglasice od sadašnjih roditeljskih odgovornosti, te im također omogućavaju bolju prilagodbu dječjim potrebama pri zajedničkom roditeljstvu.
Prvo par riječi o proteku vremena. Kad se prašina slegne i ni jednom roditelju ne prijeti mogući gubitak djeteta radi sudske odluke o samostalnoj roditeljskoj skrbi ili primarnom mjestu stanovanja, može se očekivati da će se, kako roditelji uče odvojiti svoje prethodne bračne nesuglasice od svojih tekućih roditeljskih odgovornosti, razina sukoba među roditeljima prirodno spustiti s protekom vremena. Neki će roditelji prihvatiti kooperativnu rutinu zajedničke roditeljske skrbi, dok će drugi bolje provoditi paralelno roditeljstvo pri kojem je njihov izravni međusobni kontakt ograničen. Nekima će pak trebati podrška ili specijalizirana intervencija koja će njihovu djecu zaštititi od neprestanog sukoba.
Djetetova potreba za zaštitom od roditeljskog sukoba mora se rješavati unutar sporazuma o zajedničkoj roditeljskoj skrbi nakon razvoda, a roditeljima koji su u situaciji visoke razine sukoba mora biti dostupan puni opseg podrške. Unutar tih programa, potrebe djeteta postaju sredstvo za povezivanje roditelja u pozitivnom smjeru u vrijeme kad ih sukob dijeli.
Poduka o razvodu. Uz nedostatak informacija koje bi bile dostupne obiteljima koje se razvode, o tome što činiti, što očekivati, te nedostatak dostupnih usluga, od životne su važnosti programi poduke o razvodu koji im pružaju takve informacije prije procesa rješavanja spora. Roditelji koji su orjentirani na proces razvoda i posljedice razvoda na članove obitelji, bolje su pripremljeni za pregovore, medijaciju i druge ne-suprotstavljačke alternative rješavanja spora i bolje su u stanju zadržati potrebe svoje djece u prvom planu svojih pregovora. Programi poduke o razvodu također nude i načine uključivanja stranaka u razvodu u medijaciju, kao alternativni mehanizam rješavanja spora. Nastavnici koji provode poduku o razvodu, uz ekspertizu u vezi s očekivanim učincima razvoda na djecu i roditelje mogu biti presudni u pomaganju roditeljima da prepoznaju potencijalne psihološke, društvene i ekonomske posljedice razvoda i, na temelju toga, da poboljšaju Planove roditeljstva koji bi podrazumijevali značajne i pozitivne odnose djeteta s oba roditelja nakon razvoda.
Poduka roditelja o potrebama i interesima djece tijekom i nakon razvoda, praćena terapijskom obiteljskom medijacijom, nudi visoko učinkovita sredstva za olakšavanje stvaranja kooperativnih planova roditeljstva. Unutar takvog pristupa, poduka roditelja može se koristiti za uvođenje opcije podjednakog ili podijeljenog roditeljstva kao prihvatljive alternative, kao i za smanjenje uznemirenosti roditelja u vezi s novom organizacijom života. Nakon toga bi im medijacija pomogla razviti plan o ravnopravnoj i podijeljenoj roditeljskoj skrbi i primjenjivati ga na koliko je god moguće kooperativan način. Specijalizirani programi poduke roditelja također su razvijeni i za visoko-konfliktne parove.
Terapijska obiteljska medijacija. Medijacija, kao alternativna metoda rješavanja sporova, ima značajan (i još uvijek u velikoj mjeri neiskorišten) potencijal u uspostavljanju ravnopravnog ili podijeljenog roditeljstva u razvedenim obiteljima kao norme, umjesto kao iznimke. U većini nenasilnih visoko-konfliktnih razvoda, oboje roditelja su podobni skrbnici koji vole djecu i imaju bar potencijal da minimiziraju sukob i surađuju u svojim roditeljskim odgovornostima unutar okvira ravnopravnog i podijeljenog roditeljstva. Medijacija je dokazala svoju snagu u rješavanju složenih, visoko emocionalnih sporova i u postizanju trajnih sporazuma u situacijama sukoba nakon razvoda i postoje brojni empirijski dokazi koji podržavaju korištenje medijacije u toj areni. U javnom i privatnom sektoru, u obveznim i volonterskim uslugama, i kad je pružena na početku prirodnog tijeka tih sporova, obiteljska medijacija je dosljedno uspješna u rješavanju sukoba koji se odnose na roditeljsku skrb i roditeljstvo nakon razvoda.
Obiteljska medijacija je glavni instrument kojim se roditeljima može pomoći u izradi planova zajedničkog roditeljstva fokusiranim na dijete. Edukativni bi pristup trebao biti integralni dio takvog procesa medijacije, s primarnim fokusom na potrebe djece tijekom i nakon procesa razvoda. Kombinacija poduke o razvodu s terapijskom obiteljskom medijacijom pokazala se visoko učinkovitim načinom intervencije s visoko-konfliktnim roditeljima. Poduka o razvodu pružila bi roditeljima orijentaciju unutar procesa razvoda i u vezi s dostupnim uslugama, fokus na potrebe i interese djece u razvodu, razmatranje alternativa zajedničkog roditeljstva nakon razvoda, trening komunikacijskih vještina te vještina pregovaranja i rješavanja problema.
Terapijska obiteljska medijacija odvijala bi se na četiri razine: temeljita procjena kojom bi se utvrdilo jesu li roditelji spremni ući u postupak terapijske obiteljske medijacije i je li zajedničko roditeljstvo indicirano*; analiza opcija zajedničke roditeljske skrbi i aktivno promicanje plana zajedničkog roditeljstva koji zadovoljava potrebe konkretne djece; pomoć pri pregovorima usmjerenim na stvaranje individualiziranog plana zajedničkog roditeljstva, koji određuje specifičnu organizaciju života, rasporede, uloge i odgovornosti; i trajnu podršku/rješavanje problema tijekom primjene plana.
Kad se sačini plan zajedničkog roditeljstva, roditeljima i dalje mogu biti potrebne usluge obiteljskog medijatora radi pomoći pri tekućim roditeljskim pregovorima; treba ih poticati da se vrate medijaciji i dulje od probnog perioda, kad god nastanu neki problemi ili kad izrone poteškoće iz prošlosti.
______________________
Poveznica na izvornik (copy-paste): https://www.psychologytoday.com/blog/co-parenting-after-divorce/201209/divorce-education-and-therapeutic-family-mediation-resolve




* U svojim drugim tekstovima Prof. Kruk izražava jasan stav da u slučaju dokazanog teškog nasilja nad djetetom, zajedničko roditeljstvo nije indicirano.

Nema komentara:

Objavi komentar